Bokförlaget Langenskiöld, 2016.
Vår bok Vad är en nyhet ger svar på den virala succén om bebisar som sover i kartonger
On 5 april, 2016

Ett typiskt exempel på en viral succé är den om pappkartonger som finländska bebisar ofta sover i. BBC skriver mer om fenomenet. Hur kan det komma sig att berättelsen fått så stor spridning? Är det bra journalistik? Erik Fichtelius, en av Sveriges mest kända journalister och författare till den aktuella boken Vad är en nyhet, förklarar fenomenet ”klickmonster”. Idag bjuder vi på hans redogörelse!

Vad är ett klickmonster?

Kort svar:
En söt katt.

Långt svar:Vad är en nyhet. Bokförlaget Langenskiöld, 2016.
På nätet väljer publiken själv vad den vill ta del av genom att klicka och dela. Söta katter vinner för det mesta över viktiga nyheter om ekonomi och politik. Katten blir därmed ett monster som förytligar och förstör nyhetsförmedlingen.

Men världens mest klickade historia (över 10 miljoner klick och 1 miljon delningar 2015) handlar inte om katter utan om nyfödda finländare. En featureartikel på BBC:s hemsida fick rubriken ”Därför sover finska bebisar i pappkartonger”. Det var egentligen en gammal historia om hur alla finska medborgare får en pappkartong med livets förnödenheter av samhället när de föds. Själva kartongen är så bra och stabil att många föräldrar inledningsvis inreder den som babyns sovkorg.

En kombination av klickarnas demografi (24–35-åriga föräldrar är särskilt aktiva i sociala medier) och bra rubrik slog världen med häpnad.

Är du intresserad av journalistik? Vill du läsa fler frågor och svar av Erik Fichtelius? Köp boken Vad är en nyhet >>

Leave a reply