Recension lagom till klimatmötet i Paris: “Vår tid på jorden borde vara obligatorisk läsning för alla. Innehållet undgår ingen.”

0

Idag inleds klimatmötet i Paris, där ett nytt globalt klimatavtal ska förhandlas fram av ombud från hela världen. Flera länder har uppgett att de planerar att vidta åtgärder som tillsammans kommer att begränsa den globala uppvärmningen till 2,7 grader. Men enligt flera experter, bland annat forskaren och författaren Johan Rockström, är det inte tillräckligt. För att vi ska slippa extrema naturkatastrofer i framtiden måste vi hålla oss under 2,0 graders global uppvärmning. Mer om detta står att läsa i boken Vår tid på jorden, av Johan Rockström och naturfotografen Mattias Klum. Såhär skriver Vandringbloggen, Sveriges största blogg om vandring, om boken:

“Inga fler ursäkter. Boken berör mig på flera plan, jag sugs in i de vackra skildringarna av naturen och städerna både när och fjärran. Samtidigt slår det mig hur förgängligt alltsammans är. Att om vi fortsätter i den här takten kommer inte mina barn och barnbarn kunna njuta av naturen på samma självklara vis jag alltid har gjort, det kommer inte kunna gå att blunda längre.Texten är skriven med omsorg, på ett enkelt sätt förklaras komplexa strukturer; vad som sker, varför det angår oss och vad vi kan göra för att ändra trenden. (…) Vår tid på jorden borde vara obligatorisk läsning för alla. Innehållet undgår ingen.”

Fler böcker på temat miljö/hållbarhet:

Vad är miljö?
Maria Wetterstrand, tidigare partiledare, och Gabriel Liljenström, sakkunnig på UD, tar ett brett grepp om miljöfrågan. Med upplägget fråga-svar och mycket humor, reder de ut vad vår tids ödesfrågor handlar om.

Projekt rädda jorden
Miljöäventyr för 6–9-åringarna. När klass 3 kommer tillbaka till skolan efter sommarlovet har de fått en helt ny lärare, magister Futurum. Utan att någon riktigt vet hur, är hela klassen på väg in i framtiden – allihop
inuti en flaskpost.

Felicia och fåglarna
En vacker barnbok om vår natur. En morgon hör Felicia ett förtvivlat pipande – en grönsiska har fastnat i en fälla. Det verkar som att någon är ute efter öns småfåglar … Felicia påbörjar en räddningsaktion.

Speglingar/Reflections
Under 30 års tid har reklammakaren Lars Hall fotograferat samma motiv ute i skärgården, ett vackert landskap. De stämningsfulla bilderna varvas i den här boken med miljöforskaren Carl Folkes insiktsfulla texter om resiliens och hållbarhet, kompletterat med musikcitat som väcker känslor.